…hos Bredgaard Boats i Rødby Havn
Medlemmer af Lolland Håndværker & Industriforening aflagde tirsdag den 22. februar 2022 besøg i virksomheden Bredgaard Boats i Rødbyhavn. Virksomheden ejes i dag af Michael Jakobsen og Jørgen Wiuff.
Bredgaard Boats har en længere historie bag sig. Virksomheden blev startet af Egon Bredaard i Nysted i 1958. Den flyttede senere til havneområdet i Sakskøbing, men produktet var det samme – Bredgaard Jollen. Mange lokale har købt en Bredgaard Jolle af skaberen.
Senere blev større både en del af produktpaletten. Større både til erhvervsfiskeri.
Den ene af de nuværende ejere, Michael Jakobsen, kom til Bredgaard i 1984, og har derfor en længere karriere bag sig med skibsbygning. Efter Egon Bredgaards død i 1994 blev virksomheden drevet videre af Michael Jakobsen og den lokale advokat, Carl Henning Futtrup. C.H.Futtrup’s ejerskab sluttede i 2001 hvorefter Michael Jakobsen var eneejer indtil 2016. Her købte Jørgen Wiuff halvdelen af virksomheden.
Skibene blev større, og behovet for plads fulgte med op. En flytning til det tidligere cementstøberi i Rødbyhavn kom på tale. Området blev erhvervet over flere omgange, og en specialbygget hal der kan rumme 2 nybygninger ad gangen blev indvidet. Øvrige lokaler huser smedeværksted og snedkerværksted. Smedeværksted til såvel smedearbejde på de skiber der bygges, som til arbejde for bl.a. Femern A/S gennem det forholdsvis nystiftede Bredgaard Steel ApS. Et samarbejde mellem Bredgaard Boats og Nakskov Virksomheden Steel ApS.
Efter historien bag Bredgaard Boats var gennemgået, viste ejerne rundt i virksomheden hvor der var 2 nybygninger ”i produktion”. Hovedproduktet er 15 meter fiskebåde ( 14,99 meter ), og de største markeder er Grønland og Norge. I Norge i konkurrence med aluminiumsbåde. Det største skib fra Bredgaard Boats var 27 meter.
Skibene udstyres med motorer på 400 – 700 hestekræfter. Motorer er som oftest af mærkerne Volvo og Scania. Derudover monteres en motor med generator.
Der bygges 3 skibe pr. år, hvilket beskæftiger 25 mand. Bredgaard Boats beskæftiger flere faggrupper som f.eks. tømrere, snedkere, smede og elektrikere. Det betyder at praktisk talt alt kan laves ”in house”. Alt på / i bådene bygges op fra grunden.
Der er ca. 15.000 timers ( manuelt ) arbejde i en nybygning, og alene glasfiber – arbejdet tager 30 dage. Arbejde der udføres manuelt med rulle og andre forholdsvis simple redskaber.
Prisen ? Lad være med at tænke på det. Det er nok ikke sådan en fyr der får plads til afløser for ”Anemonen” i Maribo Søerne.
…men store er de ( se fotos ).
Det kan nævnes at der i kølen kan medbringes 100 tons vand. Heri kan anbringes fangsten, så skipper kan sælge levende fisk i stedt for døde. Dette giver en højere salgspris.
Det var interessant at se / høre om en lokal virksomhed der begyndte i det små – men som er / var skabt til noget større.
”Vi” på Lolland kan da sagtens være med.
Indbydelsen til virksomhedsbesøg hos Bredgaard Boats kan ses ved at klikke her.
Læs mere om Bredgaard Boats ved at klikke her.
Klik på et foto og se mere ved at “ramme pilene” ( det der også hedder “klik” ).